Roman Reinfuss w swoim artykule z 1948 roku zatytułowanym „Architektura szopki krakowskiej” wyróżnił 30 typów hełmów wież w szopkach, które obserwował na konkursach. Z pośród tych aż 12 typów nawiązywało do hełmu hejnalicy Bazyliki Mariackiej. Hełmy te przybierały różne formy, od najprostszych stożków i czterościenny konstrukcji, po bardziej złożone sześciościenne i ośmiościenne iglice (niektóre nawet przybierają formę gwiazdy w przekroju poziomym). Również w przypadku wianuszka mniejszych wieżyczek u podstawy iglicy (tzw. króli) spotyka się mniej lub bardziej przestylizowane formy [Polska Sztuka Ludowa, Tom 2, Numer 11/12 (1948) s. 8-26].

Od publikacji artykułu Romana Reinfussa minęło 74 lata. Czy od tego czasu paleta szopkowych hełmów inspirowanych wyższą wieżą Kościoła Mariackiego poszerzyła się o kolejne fantazyjne wzory? Prace twórców szopek w ostatnich latach wskazują, że tak. W konstrukcji hełmów możemy zaobserwować m.in. zwiększenie liczby wieżyczek w wieńcu u podstawy iglicy nawet do 16 (np. w pracach Bronisława Pięcika), wydłużenie proporcji iglicy, rozbudowa dekoracji podstawy iglicy.

Konstrukcja wieży do szopki
Symetryczne hejnalice w mojej szopce
Bazylika Mariacka w siódmym niebie
Zadanie realizowane w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego